301 Moved Permanently

Moved Permanently

The document has moved here.

Yazı Detayı
18 Şubat 2021 - Perşembe 09:44
 
ZAYIFLIKTAKİ KUVVET
Şura Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Gökçay
 
 

            ZAYIFLIKTAKİ KUVVET

            ''İnsan fıtraten gayet zayıftır. Halbuki her şey ona ilişir, onu müteessir ederek elem çektirir.''Bir salgın hastalık, bir deprem karşısında insanın gayet zayıf ve çaresiz olması ve bu iki olayın insanı büyük acı ve hüzün içinde bırakması mananın anlaşılması için güzel bir misaldir.

"Hem gayet acizdir. Halbuki belaları ve düşmanları pek çoktur." Kanser ve sel felaketi, insan hayatını tehdit eden iki düşmandır; Ancak  insan bu iki düşman karşısında gayet aciz ve çaresizdir. İnsan da bu durumda aciz olmayan, düşmanlarının dizgini elinde olan Allah’a cc dayanmak zorunda olduğunu bilmelidir.

"Hem gayet fakirdir. Halbuki ihtiyaçları pek ziyadedir."Fakir ihtiyaç sahibine denir. İnsan güneş'ten tut ta bitki ve toprağa varana kadar her şeye muhtaçtır. Kainatta insan kadar fakir ve ihtiyaçları çok olan başka bir varlık yoktur. Allah’ın cc insanı bu denli fakir ve ihtiyaç içinde yaratmasının nedeni; fakirlik ve ihtiyaçtan münezzeh olan kendisine iltica etmesini sağlamak içindir. Yani insan her bir ihtiyacında O'na el açmak ve O'nu hatırlamak durumundadır.

"Hem tembel ve iktidarsızdır. Halbuki hayatın teklifleri gayet ağırdır."İnsanın tembel olması, hayvanlara nispetledir. Yani ağır ve daimi işler işleyen hayvanlara göre insan gayet tembel ve iktidarsız kalıyor. Hayatın yükü ve sorumlulukları bir milyon ton ise, insanın bunlara olan tahammülü ve direnme gücü bir gram bile değildir. Bunun sebebi de insanın bu yükün altına girememesi ve bu ağır yükü teslim ve tevekkül ile İlahi kudretin üstüne bırakmasıdır. Kulluğun özü de budur zaten. "Kadere iman eden kederden emin olur." sözünün manası da bu oluyor.

"Hem insaniyet onu kâinatla alakadar etmiştir. Halbuki sevdiği, bağlandığı şeylerin onu terk etmesi, sürekli olarak onu incitiyor." İnsan sahip olduğu duygu ve cihazlar sayesinde, kainatla ilintili ve ilişkili bir yapıya sahiptir. Mesela, insandaki kalp bir çiçeği sevdiği gibi bütün çiçekleri de sever ve koca bahara da müptela olur. Oysa sevdiği, bağlandığı güzellikler ve nimetler ölüme ve yok olmaya mahkumdurlar. Bu durumda kalbini bağladığı her güzel yok olduğunda, kalbinde bir yara bir acı oluşur.Halbuki kainatı Allah’ın cc bir eseri, bir sanatı, bir tecelli aynası olarak görse idi; onların ölümle yok olup gitmeleri ona acı değil neşe verecekti. Çünkü kainatın bir nehir gibi akıp gitmesi; ama üzerinde görünen güzelliklerin sabit kalması, baki ve daimi olan Allah’a cc işaret ediyor, asıl ibadet edilecek zatın ve asıl maşukun O olduğu böylece ortaya çıkıyor.

"Hem akıl ona yüksek maksatlar ve baki meyveler gösteriyor. Halbuki eli kısa, ömrü kısa, iktidarı kısa ve sabrı kısadır." Akıl ve hayal gibi cihazlar insanın önüne hep yüksek amaçları sonsuz güzellikleri getiriyor; ama insanın bu yüksek amaçları o sonsuz güzellikleri elde edecek ne bir gücü ne bir sermayesi ne bir ömrü ne de bir iktidarı bulunuyor. Mesela, insan güzel bir ev güzel bir araba almayı hayal ediyor; ama bir bakmış gençlik gitmiş ömrü tükenmiş sıhhati bozulmuş. Dünya hayatının ekserisi böyle ulaşılması zor hayal ve kuruntulardan oluşuyor. Demek insan yüzünü ve gönlünü ulaşılması zor hayallere değil, baki ve ebedi ahirete çevirmesi gerekiyor. Bu durum daha çok namazla gerçekleşebiliyor. Namaz ve niyaz insanın bu eksikliklerinin aslında ilahi huzura kavuşmaya vesile olduğundan, eksiklik değil büyük bir nimet olduğunu htirir.

             ZAYIFLIKTAKİ KUVVET

            ''İnsan fıtraten gayet zayıftır. Halbuki her şey ona ilişir, onu müteessir ederek elem çektirir.''Bir salgın hastalık, bir deprem karşısında insanın gayet zayıf ve çaresiz olması ve bu iki olayın insanı büyük acı ve hüzün içinde bırakması mananın anlaşılması için güzel bir misaldir.

"Hem gayet acizdir. Halbuki belaları ve düşmanları pek çoktur." Kanser ve sel felaketi, insan hayatını tehdit eden iki düşmandır; Ancak  insan bu iki düşman karşısında gayet aciz ve çaresizdir. İnsan da bu durumda aciz olmayan, düşmanlarının dizgini elinde olan Allah’a cc dayanmak zorunda olduğunu bilmelidir.

"Hem gayet fakirdir. Halbuki ihtiyaçları pek ziyadedir."Fakir ihtiyaç sahibine denir. İnsan güneş'ten tut ta bitki ve toprağa varana kadar her şeye muhtaçtır. Kainatta insan kadar fakir ve ihtiyaçları çok olan başka bir varlık yoktur. Allah’ın cc insanı bu denli fakir ve ihtiyaç içinde yaratmasının nedeni; fakirlik ve ihtiyaçtan münezzeh olan kendisine iltica etmesini sağlamak içindir. Yani insan her bir ihtiyacında O'na el açmak ve O'nu hatırlamak durumundadır.

"Hem tembel ve iktidarsızdır. Halbuki hayatın teklifleri gayet ağırdır."İnsanın tembel olması, hayvanlara nispetledir. Yani ağır ve daimi işler işleyen hayvanlara göre insan gayet tembel ve iktidarsız kalıyor. Hayatın yükü ve sorumlulukları bir milyon ton ise, insanın bunlara olan tahammülü ve direnme gücü bir gram bile değildir. Bunun sebebi de insanın bu yükün altına girememesi ve bu ağır yükü teslim ve tevekkül ile İlahi kudretin üstüne bırakmasıdır. Kulluğun özü de budur zaten. "Kadere iman eden kederden emin olur." sözünün manası da bu oluyor.

"Hem insaniyet onu kâinatla alakadar etmiştir. Halbuki sevdiği, bağlandığı şeylerin onu terk etmesi, sürekli olarak onu incitiyor." İnsan sahip olduğu duygu ve cihazlar sayesinde, kainatla ilintili ve ilişkili bir yapıya sahiptir. Mesela, insandaki kalp bir çiçeği sevdiği gibi bütün çiçekleri de sever ve koca bahara da müptela olur. Oysa sevdiği, bağlandığı güzellikler ve nimetler ölüme ve yok olmaya mahkumdurlar. Bu durumda kalbini bağladığı her güzel yok olduğunda, kalbinde bir yara bir acı oluşur.Halbuki kainatı Allah’ın cc bir eseri, bir sanatı, bir tecelli aynası olarak görse idi; onların ölümle yok olup gitmeleri ona acı değil neşe verecekti. Çünkü kainatın bir nehir gibi akıp gitmesi; ama üzerinde görünen güzelliklerin sabit kalması, baki ve daimi olan Allah’a cc işaret ediyor, asıl ibadet edilecek zatın ve asıl maşukun O olduğu böylece ortaya çıkıyor.

"Hem akıl ona yüksek maksatlar ve baki meyveler gösteriyor. Halbuki eli kısa, ömrü kısa, iktidarı kısa ve sabrı kısadır." Akıl ve hayal gibi cihazlar insanın önüne hep yüksek amaçları sonsuz güzellikleri getiriyor; ama insanın bu yüksek amaçları o sonsuz güzellikleri elde edecek ne bir gücü ne bir sermayesi ne bir ömrü ne de bir iktidarı bulunuyor. Mesela, insan güzel bir ev güzel bir araba almayı hayal ediyor; ama bir bakmış gençlik gitmiş ömrü tükenmiş sıhhati bozulmuş. Dünya hayatının ekserisi böyle ulaşılması zor hayal ve kuruntulardan oluşuyor. Demek insan yüzünü ve gönlünü ulaşılması zor hayallere değil, baki ve ebedi ahirete çevirmesi gerekiyor. Bu durum daha çok namazla gerçekleşebiliyor. Namaz ve niyaz insanın bu eksikliklerinin aslında ilahi huzura kavuşmaya vesile olduğundan, eksiklik değil büyük bir nimet olduğunu htirir.

 

 
Etiketler: , , , , , , , , ZAYIFLIKTAKİ, KUVVET,
Yorumlar
Yazarın Diğer Yazıları
Haber Yazılımı